język polski jazyk český
Wyszukiwarka
Alfabetyczny spis
stacji i przystanków
Tunele kolejowe
LinieŁącznice i tory łączące
Linie
Linia 9
Warszawa Wschodnia - Gdańsk Główny
Linia 131
Chorzów Batory - Tczew
Linia 201
Nowa Wieś Wielka - Gdynia Port Centralny
Linia 201a
Kościerzyna - Gołubie Kaszubskie
Linia 201c
Gdynia Główna - Miejsce Historyczne 235
Linia 202
Gdańsk Główny - Stargard Szczeciński
Linia 202a
Słupsk - Dargoleza
Linia 202b
Kępno Słupskie - Ustka
Linia 202c
Komnino - Smołdzino
Linia 202d
Słupsk - Budowo
Linia 202e
Sławno - Ustka
Linia 203
Tczew - Kostrzyn
Linia 203a
Wierzchowo Człuchowskie - Brzeźno Człuchowskie
Linia 204
Malbork - Braniewo
Linia 204a
Raczki Elbląskie - Miłomłyn
Linia 207
Toruń Wschodni - Malbork
Linia 207b
Kwidzyn - Kisielice
Linia 207c
Miejsce Historyczne 207/4 - Miejsce Historyczne 207/8
Linia 207d
Miejsce Historyczne 207/9 - Kwidzyn
Linia 207e
Miejsce Historyczne 207/11 - Ryjewo
Linia 207f
Miejsce Historyczne 207/14 - Miejsce Historyczne 207/17
Linia 208
Działdowo - Chojnice
Linia 210
Chojnice - Runowo Pomorskie
Linia 211
Chojnice - Kościerzyna
Linia 212
Lipusz - Korzybie
Linia 212a
Miejsce Historyczne 212/5 - Miejsce Historyczne Bytów
Linia 212b
Bytów - Cewice
Linia 212c
Bytów - Miastko
Linia 213
Reda - Hel
Linia 214
Somonino - Kartuzy
Linia 215
Laskowice Pomorskie - Bąk
Linia 218
Myślice - Szlachta
Linia 222
Małdyty - Malbork
Linia 226
Pruszcz Gdański - Gdańsk Port Północny
Linia 226a
Gdańsk Olszynka Odgałęzienie - Gdańsk Grobla
Linia 227
Gdańsk Główny - Gdańsk Zaspa Towarowa
Linia 228
Rumia - Gdynia Port Oksywie
Linia 229
Pruszcz Gdański - Łeba
Linia 229a
Wrzeście - Bargędzino
Linia 230
Wejherowo - Garczegorze
Linia 230a
Rybno Kaszubskie - Elektrownia Jądrowa Żarnowiec
Linia 230b
Miejsce Historyczne 230 - Miejsce Historyczne Prusewo
Linia 232
Jabłonowo Pomorskie - Prabuty
Linia 233
Pszczółki - Kościerzyna
Linia 234
Gdańsk Wrzeszcz - Stara Piła
Linia 235
Gdańsk Kokoszki - Gdańsk Osowa
Linia 236
Swarzewo - Krokowa
Linia 237
Lębork - Cewice
Linia 243
Skórcz - Skarszewy
Linia 244
Morzeszczyn - Gniew
Linia 248
Gdańsk Wrzeszcz - Gdańsk Osowa
Linia 249
Gdańsk Główny - Gdańsk Nowy Port
Linia 249A
Gardeja - Łasin
Linia 250
Gdańsk Śródmieście - Rumia
Linia 253
Gdańsk Rębiechowo - Gdańsk Osowa R1
Linia 254
Tropy - Braniewo
Linia 256
Szymankowo - Nowy Dwór Gdański
Linia 260
Zajączkowo Tczewskie - Pruszcz Gdański
Linia 265
Zajączkowo Tczewskie - Pszczółki
Linia 281
Oleśnica - Chojnice
Linia 404a
Grzmiąca - Korzybie
Linia 405
Piła Główna - Ustka
Linia 413
Człuchów - Słosinko
Linia 418
Korzybie - Darłowo
Linia 846
Wisła Most - Gdańsk Grobla
Linia 5001 (wąsk)
Gdańsk Wąskotorowy - Sztutowo Port
Linia 5001a (wąsk)
Sztutowo - Krynica Morska
Linia 5002 (wąsk)
Przejazdowo - Giemlice
Linia 5003 (wąsk)
Koszwały - Giemlice
Linia 5004 (wąsk)
Stegna Gdańska - Nowy Dwór Gdański Wąskotorowy
Linia 5005 (wąsk)
Lisewo Wąskotorowe - Malbork Kałdowo Wąskotorowe
Linia 5005a (wąsk)
Bystrze Odgałęzienie I - Gnojewo
Linia 5005b (wąsk)
Mątowy Wielkie Odgałęzienie III - Miejsce Historyczne Mątowy Wielkie
Linia 5005c (wąsk)
Pogorzała Odgałęzienie I - Kłosowo Wąskotorowe
Linia 5005d (wąsk)
Pogorzała Odgałęzienie II - Pogorzała Wieś Ładownia
Linia 5005e (wąsk)
Miłoradz - Miejsce Historyczne Miłoradz
Linia 5005f (wąsk)
Bystrze Odgałęzienie II - Kończewice Ładownia
Linia 5005g (wąsk)
Mątowy Wielkie Odgałęzienie I - Mątowy Wielkie Odgałęzienie II
Linia 5005h (wąsk)
Miłoradz Odgałęzienie - Stara Kościelnica Szosa
Linia 5005i (wąsk)
Stara Kościelnica - Stara Kościelnica Pole
Linia 5006 (wąsk)
Lisewo Wąskotorowe - Nowy Dwór Gdański Wąskotorowy
Linia 5006a (wąsk)
Lichnówki Odgałęzienie - Lichnówki Pole
Linia 5006b (wąsk)
Lichnowy Odgałęzienie - Boręty
Linia 5007 (wąsk)
Lichnowy - Lipinka Gdańska
Linia 5007a (wąsk)
Tropiszewo Odgałęzienie - Tropiszewo
Linia 5007b (wąsk)
Trępnowy Odgałęzienie - Parszewo
Linia 5007c (wąsk)
Nowy Staw Odgałęzienie I - Nowy Staw Wąskotorowy
Linia 5007g (wąsk)
Świerki Odgałęzienie - Świerki Pole
Linia 5007h (wąsk)
Trampowo Odgałęzienie - Brzózki
Linia 5007i (wąsk)
Parchowo Odgałęzienie - Parchowo
Linia 5008 (wąsk)
Jeziernik - Żuławki Północne
Linia 5009 (wąsk)
Malbork Kałdowo Wąskotorowe - Jasna
Linia 5009b (wąsk)
Fiszewo Odgałęzienie - Szaleniec
Linia 5010 (wąsk)
Malbork Kałdowo Wąskotorowe - Nowy Dwór Gdański Wąskotorowy
Linia 5010a (wąsk)
Lasowice Wielkie Gdańskie - Szawałd Wieś
Linia 5010b (wąsk)
Pielica Odgałęzienie - Pielica Pole
Linia 5010c (wąsk)
Szawałd Odgałęzienie - Szawałd Pole
Linia 5011 (wąsk)
Mareza - Gurcz
Linia 5011a (wąsk)
Pastwa Południowa - Wielkie Walichnowy
Linia 5011b (wąsk)
Kramrowo - Miejsce Historyczne 5011
Linia 5011c (wąsk)
Wielkie Gronowo - Szprudowo
Linia 5012 (wąsk)
Mareza - Kwidzyn Wąskotorowy
Linia 5013 (wąsk)
Mareza - Rusinowo Wąskotorowe
Linia 8022 (wąsk)
Słupsk Wąskotorowy - Smołdzino
Linia 8023
Żelkowo - Cecenowo

100 najlepszych stron o kolejach


Mątowy Wielkie Odgałęzienie III
rozjazd (rozj)
Linie przechodzące przez punkt:

km osi punktu

14.1

0.0
Zmiany nazw punktu: Großmontau Abzweigung 1898-1945
Otwarcie, kolej pierwotna:
1898.11.18 • WPK
Data zamknięcia:
1988
Data likwidacji:
?
Dyrekcja do 1939 roku:
Die Reichsbahndirektion Danzig
GPS / wysokość:
Dawny status punktu:
-
Lokomotywownia:
-
Budynek:
-
Obrotnica:
-
Kasa biletowa:
-
Wieża wodna:
-
Dodatkowe tory:
rozebrane
Żurawie wodne:
-
Semafory:
-
Trójkąt:
-
Perony / krawędzie:
- / -
Przejście podziemne:
-
Zadaszenie peronów:
-
Przejście nadziemne:
-
Z kronikarskiego obowiązku:
Mątowy Wielkie Odgałęzienie I, II, III to miejsca bardzo ciekawe historycznie. Analiza starych map wykazuje, że nigdy nie było tu pełnego trójkąta torów, ale zawsze istniały jego dwa ramienia, a zależnie od okresu historycznego istniały one w różnej konfiguracji. Na mapie z 1913 roku widzimy tu przebieg toru z Lisewa do Kałdowa w sposób taki jaki istniał przed likwidacją linii. Wtedy jednak wyjazd w kierunku przystanku Miejsce Historyczne Mątowy Wielkie odbywał się od strony Lisewa. Na mapie z 1936 roku układ już jest inny: brakuje toru w kierunku Kałdowa, a pociągi z Lisewa musiały jechać do przystanku w centrum wsi i tam po oblocie składu przez parowóz ruszały w kierunku Kałdowa i po dojeździe do odgałęzienia kierowały się dalej prosto. W tym okresie kilometraż był liczony przez Miejsce Historyczne Mątowy Wielkie, czyli odcinek od rozjazdu odgałęziającego do wsi był liczony dwa razy. Po II wojnie światowej, kiedy przystanek we wsi został zdegradowany tylko do roli ładowni, pociągi jechały tak jak po zbudowaniu linii, ale za to rozjazd odgałęziający, znajdował się już w trzecim historycznie miejscu i umożliwiał wjazd na tę ładownię bez manewrów tylko od strony Kałdowa.
Jeżeli posiadasz informacje których brakuje na tej stronie, to skorzystaj z arkusza i wyślij je do nas Pokaż arkusz / Ukryj
Województwo pomorskie
Geolokalizacja punktu

Tę stronę ostatnio aktualizowano 2015.08.26 o 22:22
stat4u
ATLAS KOLEJOWY POLSKI i CZECH • ISSN 2391-4793 • www.atlaskolejowy.pl • Copyright © 2005-2017 H.Waguła & S.Fedorowicz • On-Line: 6 (5764361 / 7865 / 7677 / 1364 / 4226.07)